Projekt „Zabawmy się matematyką”
Projekt zakłada wzbudzenie zainteresowania u uczniów królową nauk, jaką jest matematyka. Pragniemy swoje działania prowadzić dwukierunkowo. Z jednej strony planujemy rozwijać już posiadane przez dzieci zdolności i umiejętności matematyczne, organizując dla nich koła zainteresowań, a z drugiej chcemy pomóc tym uczniom, którzy już na początku swojej edukacji wykazują trudności w zakresie nauczania tego przedmiotu. Planujemy tak zorganizować i prowadzić koła zainteresowań, by ukazać, że nauka matematyki wcale nie musi być nudna i żmudna, a może stanowić interesującą i ciekawą zabawę. Wykorzystując metody aktywizujące oraz szereg innowacyjnych narzędzi i pomocy dydaktycznych chcemy zachęcić młodych ludzi do tego, by w przyszłości nauka matematyki była przyjemna, a ponadto stanowiła istotny element związany z ich przyszłym kierunkiem kształcenia a w konsekwencji pracą zawodową. Z kolei prowadzenie działań dydaktyczno-wyrównawczych da możliwość dzieciom, które mają trudności w uczeniu się matematyki, nadrobić występujące braki, zmienić nastawienie do tego przedmiotu, ale również spowoduje, iż w przyszłości zdobywanie tej dziedziny wiedzy będzie łatwiejsze i przyjemniejsze. Podczas zajęć będziemy ukazywać praktyczne zastosowanie matematyki w życiu codziennym, by uświadomić uczniom, że wiedza którą zdobywają w szkole służy temu, by z niej korzystali na co dzień. Adresatami działań będą uczniowie klas 1-5.
W ramach niniejszego projektu planujemy zorganizować następujące formy działań:
1) Zajęcia rozwijające kompetencje matematyczne ukierunkowane na uczniów zdolnych:
a) ,,Gry i zabawy matematyczne” – skierowane do uczniów klas 1 szkoły podstawowej; zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu po 1 h;
b) ,,Łamigłówki mądrej główki” – skierowane do uczniów klas 2 szkoły podstawowej; zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu po 1 h;
c) ,,Matematyka dla smyka” – skierowane do uczniów klas 3 szkoły podstawowej; zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu po 1 h;
d) ,,Kreatywna matematyka” – skierowane do uczniów klas 4-5 szkoły podstawowej; zajęcia odbywać się będą 1 raz w tygodniu po 1 h;
2) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla uczniów wykazujących braki oraz trudności w przyswajaniu wiedzy matematycznej. Zajęcia skierowane będą do uczniów klas 4 oraz 5, by wspierać ich w utrwaleniu już zdobytej wiedzy i umiejętności, ale również pomóc wykorzystywać posiadane już zasoby w sytuacjach typowych i problemowych.
Zostanie również zorganizowany szkolny konkurs ,,SUDOKU” oraz ,,Dzień Matematyki”, w ramach którego dzieci uczestniczyć będą w konkurencjach matematycznych w formie gry terenowej.
J. Zemlak